Saturday, January 22, 2011

Berat Badan Unggul?????

Tahun 2011 merupakan  tahun memperkasakan kempen gaya hidup sihat bagi mencegah penyakit tidak berjangkit...ada setengah pendapat menyatakan penyakit orang kayo...ado juga memberitahu penyakit 3 serangkai iaitu Jantung,Kencing manis,darah tinggi....mengapa penyakit ini berlaku...hanya satu jawapan sahaja iaitu gaya hidup masyarakat kita sekarang yang mengamalkan 3 M....Makan..Menguap...Malas....hehe..macam berpengalaman jer kan.....

Anyway masih ada sinar dalam diri kita cepat2 lah berubah.....kuatkan semangat untuk mengubah cara hidup kita terutama dari konsep 3 M tadi....Marilah kita bertekad untuk menjadikan berat badan kita Unggul!!!!pentingkah berat badan Unggul?yup penting kerana kita akan merasa yakin...bersemangat....yang bestnya kelihatan segak..(nak tambah cawangan la tu)Rasa sihat dan bertenaga...aktif dan langsing...Kakitangan Kesihatan kena buat dulu...bagilah contoh pada masyarakat barulah menjadi IDOLA.....Berat badan yang melebihi Had akan menambahkan risiko penyakit Kencing Manis kalau segan nak sebut kencing manis gunalah istilah Diabetes....

Bagaimana nak dapakan berat badan unggul ni....tolongla saya...kalau bab makan ni susah..susah nak tolak...susah nak tak tambah...susah nak makan sedikit...macammana....pn sara(PZM Rembau)tolongla...boleh...kita mesti boleh.....makan tetap makan yang penting ubahsuai...dari 5 pingan turunla pada 3 pingan...perlahan-lahan...jangan turun mendadak...bahaya jugak....tips yang aku buat(kalau nak ikut2 la)...lebihkan sayur-sayuran dan ulam-ulaman...dulu tak suka makan sayur ni...tak best...suka makan ayam jer...tapi bila dah makan sayur dan ulam sekarang sebenarnya lebih sedap dari makan ayam....lebihkan makan buah-buahan....tapi berpada2 la...jangan sebakul rambutan tu kita melantak seorang jer atau pun buah durian tu sampai 10 biji kita seorang jer...bahaya jugak....berpada-pada....kalau aku makan epal jer...selepas makan...pagi..tengahari..dan malam.
Tips seterusnya...kurangkan penambilan gula...ni ibu segala penyakit terutama kencing manis...bila dah ada kencing manis akan bertambahlah penyakit2 lain....gula oh gula.....kalau naik harga bising satu malaysia....tapi kalau ada yang sakit sebab gula siapa yang menanggungnya....diri kita la...oleh itu mulai dari sekarang bepatutanlah menggunakan gula dalam minuman dan makanan....ajar anak kita dari kecil amalkan meminum air suam sekurag-kurangnya 4 liter sehari...
Tips yang teakhir...ibu mencegah segala penyakit adalah bersenam....jogging...poco2....main bola....keluar peluh la...kurang2  30 minit setiap hari...bukanya 30 minit setahun sekali yer....untuk bersenam kena ada caranya...jangan buat tak tentu hala jer...kot memudaratan badan...sakit urat..stress...tension...kerana terlalu mengharap lepas bersenam berat badan akan turun...aku akan menjadi anggun dan kacak...sabar...ambil sedikit masa.....bersambung.....








2 comments:

  1. hok aloh rajinnyo joging... molek la, y ptg sihat. nk jaga anak buah boh kena ramping dl... hehehe... tak gitu...

    ReplyDelete
  2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete